All Brands

Az év első felében az Axel Springer új mérföldköveket ért el a digitális növekedés terén

A kiigazított EBITDA 11,7 százalékkal nőtt az előző évhez képest / 5,9 százalékos bevételnövekedés / A digitális tevékenységek 9,4 százalékos szerves növekedést értek el / Az Apróhirdetési Média üzletágban a munkakereső portálok képezik a szerves növekedés motorjait / A BUSINESS INSIDER már az első félévben elérte a nyereségküszöböt / A BILDplus digitális előfizetőinek száma első ízben haladta meg a 400.000-et / Az Apróhirdetési Média üzletág szerves értékesítési előrejelzését pozitív irányban módosítottuk; a csoport egész éves előrejelzése megerősítést nyert

Az Axel Springer 2018 első felében sikeresen folytatta digitális üzleti tevékenységeinek bővítését: az első hat hónapban az értékesítés 9,4 százalékos szerves növekedését könyvelhette el. A bevétel-elszámolás terén alkalmazott IFRS 15 számviteli szabvány alapján ez az értékesítés a csoportbevételek 69 százalékát és a hirdetési bevételek 85 százalékát tette ki. A digitális tevékenységek részaránya a kiigazított csoportos EBITDA-ban 80 százalékra emelkedett. Összességében az Axel Springer az első félévben 5,9 százalékkal, 1,560,9 millió euróra növelte a csoport bevételeit (az előző évi 1.474,2 millió euróhoz képest). Ennek oka elsősorban az Apróhirdetési Média üzletág („Classifieds Media”) rendkívül dinamikus növekedése volt. A konszolidációs és árfolyamhatásokkal kiigazított csoportos vállalati árbevétel 4,3 százalékkal haladta meg az előző évit.

Az első félév során a kamatok, adózás és értékcsökkenési leírás előtti eredmény (EBITDA) egyszeri hatásokkal kiigazított értéke 11,7 százalékos növekedést ért el, s így 354,5 millió eurót tett ki (az előző évi 317,2 millió euróhoz képest). Mindhárom üzletágunk (Apróhirdetési Média / Hírmédia / Marketing Média) kivette a részét az árbevétel növekedéséből. Ami a szerves – azaz a konszolidációs és árfolyamhatásokkal, valamint az új IFRS 16 számviteli szabvány hatásával kiigazított – árbevételt illeti, a kiigazított EBITDA 3,7 százalékkal nőtt. A kiigazított EBITDA-n elért árrés így enyhén – 22,7 százalékra – emelkedett (az előző évi 21,5 százalékhoz képest).

Az erős első félév alapján az Igazgatótanács pozitív irányban módosította az Apróhirdetési Média üzletágra vonatkozó éves előrejelzését, s így jelenleg az alacsony kétszámjegyű százalékos tartományban várható az értékesítés szerves növekedése; szemben a korábban elvárt magas egyszámjegyű–alacsony kétszámjegyű százalékos növekedéssel. A többi üzletágban az előrejelzés változatlan marad. Ezenkívül az Igazgatótanács megerősítette a 2018. évre vonatkozó csoportos előrejelzéseit: a bevételi oldalon alacsony és közepes egyszámjegyű százalékos növekedésre számít, amely szintén szerves növekedésként érhető el. Az Axel Springer továbbra is az alacsony kétszámjegyű százalékos tartományban számít a kiigazított EBITDA növekedésére. A csoport továbbra is az egy részvényre jutó kiigazított eredmény alacsony – közepes egyszámjegyű növekedésére számít. A kiigazított EBITDA és az egy részvényre jutó eredmény egyaránt – várhatóan – a közepes és a magas egyszámjegyű százalékos tartományokban ér el szerves növekedést.

Dr. Mathias Döpfner, az Axel Springer SE vezérigazgatója így nyilatkozott: „Befektetünk és gyarapodunk. Különösen az Apróhirdetési Média üzletág ért el dinamikus növekedést, s így meghatározó szerepet játszott az Axel Springer első félévi sikerében. A Hírmédia üzletágban a BUSINESS INSIDER már az első félévben elérte a nyereségküszöböt. Ez egy igazi mérföldkő, amelyből jól látható, hogy egyre növekvő mértékben tudjuk hasznosítani az újságírói tartalmakat a digitális világban.”
A csoport munkavállalóinak átlagos létszáma az első félévben 4,6 százalékkal, 16.377-re emelkedett (az előző évi 15.664-ről).

A konszolidált nettó jövedelem jelentős növekedése

Az első félévben az egyszeri hatásokkal, értékcsökkenéssel, amortizációval és értékvesztéssel kiigazított konszolidált nettó eredmény 169,3 millió eurós értékkel gyakorlatilag változatlan maradt (előző év: 169,5 millió euró). A részvényenkénti kiigazított nyereség 1,36 eurót tett ki, szemben az előző évi 1,38 euróval; szerves alakulása – -0,7 százalékkal – szintén nagyjából állandó maradt. A kiigazítás előtti konszolidált nettó eredmény jelentősen – 58,7 százalékkal – nőtt, 185,6 millió euróra (előző év: 116,9 millió euró). Ennek oka egyfelől az Aufeminin Csoport részvényei értékesítésének, másfelől az Axel Springer – a berlini toronyházból az Axel Springer Pensionstreuhandvereinba történő – átköltözésének egyszeri hatásában keresendő.

A szabad cash-flow meghaladja az előző évi értéket

Az első negyedév erőteljes növekedése nyomán a szabad cash-flow az első félévben 4,9 százalékkal, 171,1 millió euróra növekedett (előző év: 163,2 millió euró), nem számítva a vállalat telephelyein bonyolított ingatlanügyletek hatásait. A nettó adósság mértéke 2016. június 30-án 1,416.5 millió eurót tett ki (2017. december 31-én: 1.020,2 millió euró). Ennek hátterében elsősorban az új lízing-elszámolás első alkalmazása, valamint az Axel Springer Passage és az Axel-Springer toronyház bérbeadása állt. A májusban bevezetett előnyösebb finanszírozási feltételeknek köszönhetően az Axel Springer megnövekedett hosszú lejáratú hiteleszközökhöz nyert hozzáférést, amelyek összege 1.500,0 millió euró; ebből 2018. június 30-ig 475,0 millió euró került felhasználásra (2017. december 31-ig: 365,0 millió euró). Az első félév végén a társaság sajáttőke-aránya 44,3 százalék volt, szemben az előző évi 43,5 százalékkal.
Mint korábban bejelentésre került, 2018 májusában az Axel Springer a Doğan Holding részére eladta a török Doğan TV-ben fennmaradó 7 százalékos részesedését. Az első negyedévben a Doğan Holding megkezdte az összes médiatevékenység értékesítését a török Demirören médiacsoport részére. Az Axel Springer és a Doğan Holding akkor megállapodtak abban, hogy az eladási (put) opciók 160,0 millió eurós teljes vételáron, korán lehívhatóak lesznek.

Nőtt az összes üzletág eredménye – a Hírmédia üzletág fontos mérföldköveket ért el

2018 első félévében az Apróhirdetési Média üzletág 19,2 százalékkal, 585,2 millió euróra növelte árbevételét (előző év: 491,0 millió euró). Ennek hátterében a legfontosabb mozgatórugó az üzletág egészében – de különösen a munkakereső portálokon – megfigyelhető dinamikus tendencia állt, amely 11,3 százalékos növekedést eredményezett. Az üzletág kiigazított EBITDA-ja jelentősen, 11,7 százalékkal, 223,3 millió euróra nőtt (előző év: 199,9 millió euró). Az árbevétel és az eredmény jelentős mértékű növekedéshez a Logic-Immo francia ingatlanportál és a StepStone által megszerzett svéd Universum munkáltatói márkaépítő felvételének konszolidációs hatásai is hozzájárultak. A kiigazított szerves EBITDA 4,9 százalékkal növekedett. A márkák és termékek további növekedése céljából elvégzett beruházások ellenére az Apróhirdetési Média üzletág megtartotta a kiigazított EBITDA-árrés igen nyereséges, 38,2 százalékos (előző év: 40,7 százalék) szintjét.

A Hírmédia üzletág az első félévben kis mértékben, 732,0 millió euróra növelte az árbevételét (előző év: 725,4 millió euró). Ez elsősorban a digitális tevékenységek terén megvalósított erős növekedésnek volt köszönhető, különösen a nemzetközi színtéren. A BUSINESS INSIDER különösen jól teljesített: továbbra is dinamikus szerves növekedést könyvelt el, és már az év első felében elérte a nyereségküszöböt. A németországi digitális kínálat szintén tovább fejlődött. A BILD-plus digitális előfizetőinek száma júniusban 404.495-re nőtt (IVW, 2018. június). A WELTplus-szal e két digitális márka összességében közel 485 ezer ügyfelet számlál. A Hírmédia üzletágból származó kiigazított EBITDA az első félévben 2,3 százalékkal, 113,4 millió euróra nőtt (előző év: 110,9 millió euró). A szerves csökkenés 6,6 százalékos volt. A kiigazított EBITDA árrése 15,5 százalékra emelkedett, szemben az előző év 15,3 százalékával.

A Marketing Média üzletág bevételei 4,0 százalékkal, 217,8 millió euróra csökkentek (előző év: 227,0 millió euró). A konszolidációs és árfolyamhatásokkal kiigazított árbevétel 1,6 százalékkal haladta meg az előző évit. Az üzletág korrigált EBITDA-ja jelentősen, 15,7 százalékkal növekedett, 46,7 millió euróra (előző év: 40,4 millió euró). E fejlemény hátterében a 9,5 százalékos szerves árbevétel-növekedés állt, amelyhez a Bonial amerikai tevékenységeinek megszüntetése, valamint az Aufeminin és a finanzen.net eredményeinek javulása is hozzájárult. Az üzletág kiigazított EBITDA-árrése is jelentősen – 17,8 százalékról 21,4 százalékra – nőtt.

Sajtókapcsolat:

Jorg Keller
Tel.: +49 30 2591 77617; jorg.keller@axelspringer.de